Splněný sen Blanky Matragi

11.09.2018

EXKLUZIVNĚ PRO PRAŽSKÝ ZPRAVODAJ A SPYCROSS

Houževnatá a odvážná, spontánní a pokorná, plná elánu a životního optimizmu... Taková je oděvní návrhářka a designérka, umělkyně s mnoha talenty Blanka Matragi, která se svým manželem Makramem Matragi žije střídavě v Česku a Libanonu.

Nedávno jste navštívila s manželem filmový festival v Karlových Varech. Zajímáte se o filmovou tvorbu?

Zajímám se o různé druhy umění a film je jedním z nich. Ve svém profesním životě podílela jsem se na přípravě filmových kostýmů. Filmová tvorba je mi blízká, otevírá mně nové obzory a posouvá dál hranice mé práce.

Jak úzce je spojená móda s filmovou tvorbou?

V historii móda a film se vždy ovlivňovaly a prolínaly. Film Miloše Formana Amadeus oslovil řadu tvůrců po celém světě, a ne jen módních. A nepřímo tím ovlivnil i celý textilní průmysl. Kostýmy z tohoto filmu byly tak inspirující, že se začaly vyrábět brokáty, šít dobou inspirované šaty, používat krajky, peříčka a jiné ozdobné prvky. V kolekcích světových návrhářů se objevil úspěch filmu Velký Gatsby, a to návratem k art deco stylu (dekorativní styl - pozn. redakce).

fOTO: JAROSLAV HAUER

Tvrdíte, že móda je vlastně o ješitnosti...

Až do 20. století oblečení nevyjadřovalo individualitu jedince, ale jeho postavení v hierarchii společnosti. V oblékání platila závazná pravidla. Například, červená barva byla vyhrazená pouze šlechtě a církvi, některé odstíny modré směli nosit měšťané, ale ne sedláci. Dnešní doba je jiná. Ale nic se na tom nezměnilo, že ženy se stále chtějí cítit výjimečně a mít originalitu jen pro sebe. Pomoci módy lze výrazně vyjádřit vlastní individualitu, protože oblečení vždy vypovídá něco o nás a našem životním postoji.

Před 38 lety jste odešla po studiích za svým manželem do Libanonu. Začátky při tom nebyly vůbec jednoduché, a přesto jste uspěla. Válka, politické vězeni, královské paláce, osudné momenty... Nemáte touhu přenést své zážitky i na filmové plátno?

Dostala jsem nabídku ke zfilmování mého životního příběhu, ale je to teprve v začátcích... Myslím si, že hra vizuálních obrazů a mluveného slova dokáže vykreslit prožité situace jiným způsobem a z jiného úhlu pohledu.

Vaše autobiografické knihy Blanka Matragi a Jedu dál se staly bestsellery? Byla jste tím překvapena?

Stále dostávám od lidí pozitivní zpětnou vazbu, jak je můj životní příběh oslovil a zaujal. Sdělují mi, jak se zatajeným dechem ho prožilí během jednoho víkendu. V současné době připravujeme multimediální interaktivní knihu s digitální prezentací mé tvorby. Čtenáři budou moci také sledovat, jak skicuji, maluji, lavíruji... Knihy jsou mými věrnými průvodci životem. Mám ráda inovace a bude to další pokrok ve světě knižní tvorby.

Co byste ráda vzkázala mladé generaci návrhářů?

Občas mne někdo upozorní, že jsem hodně otevřena. Podporuji léta mladé talenty a předávám jím své zkušenosti. Radím nepodceňovat řemeslo a vždy odvádět dokonalou práci. Vystudovala jsem dva obory - sklářství a oděvní výtvarnictví. Pořád je mám ráda a stále se v mé tvorbě navzájem prolínají. Vyrostla jsem v těžké době 60 - 70 let, která mne naučila hodně improvizovat a dokázat z mala udělat něco. Tenkrát nebyly k dostání žádné kvalitní a zajímavé látky. Při studiu na UMPRUM jsem vytvořila úspěšnou konfekční kolekci z obyčejného kanafasu (bavlněná látka - pozn. redakce), který jsem zkombinovala s elastickými náplety a zipy. Různé, zdánlivě nezajímavé materiály, na první pohled neslučitelné tvary s citem se dají dokonale povýšit. Schopnost improvizace spolu s kreativitou, jak vzkazuji mladým lidem, je cenným vkladem do jejich života.

V čem je dnešní doba odlišná oproti minulosti a jak se v ní dá uspět?

Žít v realitě, a ne v iluzích. Dokázat skloubit své sny a možnosti. Je to o velké vůli, sebezapření a disciplině. Mít ambice, dispozice a správný potenciál. Kdo se neodváží, nezvítězí! V dnešní době je nastaveno vše nadzvukovou internetovou rychlostí. Někdo si vyfotí šaty a za pár vteřin už se kopírují někde ve světě. Je nezbytně nutné se zajímat o požadavky současnosti a používat inovační metody. Vystoupit z davu, mít perfektní prezentaci a být flexibilní. Zároveň mít originální a nezaměnitelný vlastní rukopis. Mé celoživotní krédo je "Mysli a chovej se nekonvenčně!"

Můžete nám prozradit něco konkrétního z Vaší současné tvorby?

Vzory dříve ručně malované na látkách jsem nechala digitálně zpracovat. Tak vznikly autorské grafické vzory, které používám na moderních materiálech. Jsou nemačkavé, strečové a pohodlné zároveň. Aktivně se prezentuji na sociálních sítích, především na Facebooku a Instagramu. Zde čtenáři mohou se mnou komunikovat a dozvědět se o všech novinkách z mé tvorby.

Vstupenky na komentovanou prohlídku výstavou v Obecním domě s Vaší účastí jsou vyprodány na půlroku dopředu. Čím to je, že se lidé stále zajímají o Vaší tvorbu?

Pokaždé jsou to milá a neopakovatelná setkání, na která se vždy těším. Dávám tak možnost nahlédnout do světa vysoké krejčoviny, která je nádherným uměním, ale zároveň neobyčejně náročným řemeslem. Lidé většinou se zajímají o příběhy jednotlivých šatů a mé postřehy z pracovních cest po celém světě. Často slýchám, že jsem pro někoho zdrojem inspirace, jiným zase zvedám náladu a sebevědomí. Holčičky, slečny i "velké holky" mi tam ukazují vlastní výtvory, nechají si podepisovat notýsky i deníčky s módními obrázky, společně se fotíme a pokaždé to má skvělou atmosféru.

Tvoříte pohádkové šaty pro princezny z Orientu. Proč právě na výstavě nejsou vystaveny orientální šaty?

Dnešní princezny jsou velmi vzdělané. Cestují po světě a ve společnosti na první pohled nejsou rozpoznatelné, ať jsou v Paříži nebo někde jinde. Vyžadují od návrhářů jedinečné modely v evropském stylu.

Jsou Vaše šaty pro movitou klientelu, anebo i pro obyčejné smrtelníky?

Ne, to vůbec ne! Mé šaty jsou i pro širokou klientelu. Mám nasazený status nedostupných věci. Za punc originality a exkluzivitu se vždy připlácí. Ale já zase nejsem tak docela nedostupným snem. Zákaznice si může pořídit šaty za sto tisíc korun, ale také i za deset tisíc. Záleží na dohodnutém materiálu a náročnosti modelu. Někdy slýchávám od lidí, že mají strach vstoupit do našeho butiku. Myslí si, že moje šaty jsou velmi drahé. V nabídce máme i konfekční multifunkční kolekce. Je to praktické a pohodlné oblečení za dostupné ceny. U mne se ženy mohou obléknout od hlavy až po paty. Ve stejném stylu kolekce si pořídí například šátky, šály, pásky, kabelky i boty. Mohou v tom chodit hezky oblečeny do práce, ale stačí toto oblečení vkusně doladit módními doplňky a mají hned ucelený outfit na výstavu, na večeři, do kina či do divadla. Vyškolený personál vždy dokáže zákaznicím správně poradit, sladit jejich potřeby a přání, aby ze svého nákupu měly radost. V butiku je možné také zakoupit pro muže kravatu nebo jinou milou drobnost jako originální dárek pro své blízké. Časově vytížené ženy nakupují u nás často i přes e-shop.

Vaše šaty jsou typické sofistikovaným řasením látky, působí neskutečnou lehkostí a vzdušností. Na co při jejich tvorbě kladete důraz?

Detail je důležitý, ale není prvotní. Velký důraz kladu na celkový tvar šatů. U mne šaty prostě musí sedět, kolikrát i na jeden milimetr. Já tak trochu "sochařím". Oděv se v mnohém podobá "sochařině". Vnímáte jej ve třech dimenzích. Šaty musí mít dokonalý pohled ze všech stran. Zepředu, ze strany, při chůzi. K tomu všemu neodlučně patří precizní řemeslné zpracování.

U Vás opravdu šaty se nemusí vždy vyzkoušet, jak se to dělá obvykle?

Pokud zákaznice nemůže ke mně přijít, tak dokonce i své míry může zaslat e-mailem. To jsou novoty dnešního světa. Naskicuji zákaznici několik návrhů, ujasníme si detaily a podle zaslaných mír ušijeme šaty na dálku. Někdy doladíme model podle přání i módními doplňky. Mam smysl pro tvar a léta letoucí praxe. Dokážu odhadnout míry klientky i bez měření. Na toto téma často přijde řeč při prohlídce šatů na výstavě a přítomné to rozesměje.

Jaké jsou Vaše oblíbené šaty?

Pro mne jsou vždy ty poslední. Ke každé zakázce přistupuji s velkým nasazením, invenci a touhou vyhovět i těm nejnáročnějším požadavkům. Ano, jsem perfektcionalista, a to ve všem... Svatební šaty jsou léta mojí srdeční záležitostí. Každé nevěstě se snažím splnit sen o dokonalých svatebních šatech. V poslední době se oblibě těší šaty, které poslouží později i na jiné společenské události. Svatební šaty už nemusí být jen čistě bílé. Na svatbě se nevěsta cítí vznešeně jako princezna v dlouhých šatech a po odepnutí spodní sukně s vlečkou se z nich stanou originální koktejlky na večírky a party.

Vkládáte do šatů svou duši, prožíváte příběh. A jak se s nimi loučíte?

Stává se to, ale netruchlím. Posilám přece do světa kousek sebe... Jsem hodně náročná a precizní. Každé šaty projdou mýma rukama a za každý steh ručím. Musí mít prostě prvotřídní kvalitu. Něco jiného je příprava šatů na módní přehlídku. Doslova se těším na finální výsledek obrovské mravenčí práce.

Co stojí za Vaším úspěchem?

Individuální přístup ke každé zákaznicí a maximum úsilí. U osobních konzultací při zakázkách na míru se snažím splnit přání do posledního detailu. Hodně mi záleží na spokojenosti klientek. Obvykle zahrnu zákaznici několika desítkami návrhů. Mé šaty nejsou sezonní. Teatrálnost patří na přehlídková mola, ale ne do běžného života. Pocházím z prostých poměrů a také bych neutratila peníze za něco, co by dlouhodobě nesplňovalo má očekávání. Takto nasazenou laťku se snažím držet stále hodně vysoko. Důkazem je i to, že oblékám již třetí generaci zákaznic. Jsem hodně pracovitá a přísná jsem hlavně sama na sebe. Pracuji šest dnů v týdnu a každé ráno se pořád těším do práce. Velký dík patří také manželovi, který mému světu obětoval vlastní karieru. Vystudoval ČVUT a má doktorát. Stále je tím nejlepším, co jsem kdy od života získala. Cením si jeho spolehlivosti, smyslu pro pořádek, schopnosti mne uzemnit a usměrnit. Hodně mne podporuje a má radost z mých úspěchů. Bez něho bych nebyla tam, kde jsem teď. Také máme skvěle fungující pracovní tým.

Jak Vás po profesní stránce ovlivnil Libanon?

Libanon je moderní kosmopolitní země. Místní lidé si drží po staletí prvotřídní postavení v uměleckořemeslných oborech a designu, ale také i ve skládání hudby, divadelní tvorbě a historii. Umělec tam musí být vždy dobře připravený, aby mohl pohotově reagovat na požadavky náročné klientely. Ta neustále vyžaduje nové nápady, cení si jen unikátu. Je to svět, který rychle reaguje na novoty, je tolerantní a vstřícný k avantgardním věcem. Obrovská konkurence na trhu Vás stále motivuje, pohání vpřed a vytváří správné pracovní napětí. Na mém rychlém profesním vzestupu má Libanon jistě obrovský podíl. Živá reakce zdejších žen na módu, na cokoliv trendového a originálního byla jedním z důvodů, proč se mi začalo tam líbit. Libanon stál se skvělým odrazovým můstkem do budoucnosti. Dokonale připravil mne na cesty do královských paláců.

Čím Vás Libanon tak okouzlil?

Způsobem života, stylem, úžasnou atmosférou, různorodostí... Je to nesmírně zvídává a inspirující země, které se říká "Švýcarsko Středního východu". Libanon je parlamentní republika tolerující nespočet náboženství. Na procházce Bejrútem můžete potkat ženy zahalené závojem, moderní ženy, mladé sexy oblečené dívky, cizince... Právě v něm sídlí Americká Univerzita, největší na Středním východě. Děti jsou v Libanonu hodně motivovaný a podporovaný rodiči. Vzdělání se tam bere velmi vážně. I děti švadlen v mém salonu studují na vysokých školách. Krásná příroda a teplo, které je možné si tam užívat devět měsíců v roce, dodávají lidem životní energii a optimizmus. Libanonská kuchyně je velmi vynalézavá, chutná a zdravá. Vina jsou jedinečná, svěží a lahodná. O Libanonu ráda vyprávím při každé příležitosti. Chtěla bych ho osobně více přiblížit veřejnosti. Velmi často v prostorách výstavy v Obecním domě pořádáme eventy, večírky, workshopy a společenská setkaní. Ochutnávka specialit libanonské kuchyně, degustace vin, kultura stolování, která je v Libanonu povýšená na skutečné umění samo o sobě... Jsou to krásné nevšední zážitky a smyslové prožitky pro všechny zúčastněné.

Věnujete se charitativní činnosti?

Uvědomuji si, že život někdy bývá hodně krutý a může to postihnout každého z nás. Ale ledascos se dá v živote zvrátit. Zúčastňuji se charitativních akcí a dodávám lidem naději, víru a silu žít dál... Léta darují na dobrou věc obrazy, grafiky, předměty užitkového umění. Z prodeje vstupenek na módní přehlídky pravidelně věnujeme finanční dary na pomoc postiženým dětem.

Vloni jste oslavila 35 roků vlastní tvorby velkolepou módní přehlídkou ELEMENTS. Jak to vnímáte s odstupem casu?

Byla to náročná a krásná práce, která vyústila v uvedení na trh dalších exkluzivních kolekcí s mým autorským designem. Živly oheň, voda, země a vzduch se objevily na skleněných nástěnných hodinách společnosti ELTON a na ložním povlečení firmy Matějovský. Vznikly s myšlenkou cenové dostupností, aby si je zákaznici mohli dopřát, jak to říkají, mohli si na mne dosáhnout. Často jsem oslovována společnostmi s nabídkou na návrh exkluzivních kolekcí. Vznikly tak šperky, porcelán, koberce... Jestli to bude mít pokračování? Nebráním se ničemu novému.

Co zajímavého Vás čeká v blízké době?

Před sebou mám výstavu EXPO 2020 v Dubaji, na kterou jsem pozvána a moc se na ní těším.

Sny a Blanka Matragi.

Bez snů nejsou ani cíle! Každý by měl jít za svým snem. Mít kuráž, nenechat se udupat a věřit ve vlastní síly. Toto poselství putuje celou mou tvorbou. Předávám své myšlenky nejen prostřednictvím tvarosloví šatů. Maluji obrazy, dělám sochy, pracuji se sklem a průmyslovým designem. Mám ráda nové výzvy, které mne motivují a posouvají dopředu. Nikdy nevíte, kam Vás to zavane... Pro mne neexistuje slovo problém. I v riziku vidím příležitost.

Jak tráví léto Blanka Matragi?

Miluji moře a slunce. Celý den na pláži... To není pro mne. Stále bych měla pocit, že mí něco utíká a ztrácím čas. Stačí mi ráno pohled na moře a východ slunce. Představa, že bych odjela někam na delší dovolenou, mě děsí! Dobíjím se další námahou a předávám energii dál. Denně cvičím, jezdím na bruslích, dodržují zdravý životní styl. Mám ráda poznávací výlety po světě, na kterých se vzdělávám, kulturně se obohacuji a inspiruji.

Prostorem výstavy Obecního domu často se líne vůně santalového dřeva navozující atmosféru v královských palácích. Jaký je svět vůně Blanky Matragi?

Vůně mám moc ráda. Provází mne celým životem. Vždy dokáží hezky naladit a povznést, podtrhnout ženskost a jedinečnost. Parfémy už léta sbírám. Moc se těším na vlastní parfém, který se už připravuje. A to je jeden z mých splněných snů.

Z jakého úspěchu jste měla naposledy radost?

Byly to šaty pro talentovanou sopranistku Christine Allado, která zpívala v Praze po boku tenorního mistra Andrea Bocelliho.

Co byste popřála sobě?

Mít síly a možnosti pracovat dál.

Co byste popřála naším čtenářům?

Krásné dny plné krásných zážitků. Lásku k sobě i ostatním.

To Vám přeje Blanka Matragi.

ČLÁNEK: A. FLITSCHEROVÁ

KOMENTOVANÉ  PROHLÍDKY  VÝSTAVY

12. 07. 2018 - 17.00 - VYPRODÁNO
13. 07. 2018 - 17.00 - VYPRODÁNO
24. 08. 2018 - 17.00 - VYPRODÁNO
05. 10. 2018 - 17.00 - VYPRODÁNO

15. 11. 2018 - 17.00

16. 11. 2018 - 17.00

20. 12. 2018 - 17.00

27. 12. 2018 - 17.00

Komentovaná prohlídka výstavou s výkladem a v doprovodu samotné módní návrhářky Blanky Matragi. Blanka Matragi Vás provede prostory výstavy a podělí se s Vámi nejen o komentáře k jednotlivým exponátům, ale zejména o své zajímavé postřehy, které neustále shromažďuje během svých pracovních cest po celém světě.

htmlkody.info
                                                                          email:spycross@spycross.cz                                                                    
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky