Z Igora Bareše je miláček. Hádejte čí!
Miláček Célimare je fraška (v originále označena jako comédie-vaudeville), kterou dramatik Eugène Labiche a libretista Alfred Delacour napsali již v roce 1863. O sto let později, v roce 1964, se dočkala i své filmové verze, což dokazuje, že si hra svého diváka dlouhodobě získala. Úpravy a režie pro uvedení Miláčka Célimare v Divadle na Fidlovačce se ujala sehraná dvojice z ostravského divadla Aréna: dramaturg Tomáš Vůjtek a režisér Ivan Krejčí. Kromě Igora Bareše se v dalších rolích mohou diváci těšit na Barboru Mošnovou, Daniela Rouse, Jakuba Slacha, Sandru Pogodovou, Ctirada Götze, Jakuba Albrechta nebo Gustava Haška.
První premiéra se v Divadle na Fidlovačce uskuteční v pondělí 5. března 2018 v 19:00, druhá premiéra v neděli 11. března v 15:00.
Návštěvníci Divadla na Fidlovačce uvidí poprvé v historii na jejím pódiu herce Igora Bareše, a to v hlavní roli divadelní frašky Miláček Célimare. Je to zároveň jeho první herecká spolupráce s režisérem Ivanem Krejčím, který se režie představení, v dramaturgii Tomáše Vůjtka, ujal. Na první premiéru se mohou diváci těšit již v pondělí 5. března 2018.
Uvedení představení Miláček Célimare v Divadle na Fidlovačce přináší hvězdné obsazení v hlavní roli i za režijním stolkem. Jako Paul Célimare se měl původně představit Zdeněk Kupka, ten se však z důvodu úrazu musel role vzdát. Rozezkoušené představení zachránil Igor Bareš, který přijal nabídku vedení divadla a roli Célimara převzal.
"S dílem
dramatika Eugène Labiche jsem
se poprvé setkal v roce 1990 v Divadle bratří Mrštíků, od té doby
jsem ale komedie tohoto typu nikdy nehrál. Jejich vnitřní mechanismus bych
přirovnal ke komiksu, kde je vše ohraničené černou fixou. Podobné je to zde,
vše musí být jasně pojmenované a s matematickou přesností zapadat. To mi
velmi vyhovuje, protože nerad improvizuji a mám rád, když je všechno přesně
domluveno. Paul Célimare je moje první role v Divadle na Fidlovačce a těší
mě, že mi byla nabídnuta. Podpořit novou uměleckou vedoucí divadla Kateřinu
Duškovou je zcela namístě. Je pravda, že zkoušení bylo náročné, ale já, když si
něco dobrovolně zvolím, tak pracuji s chutí a radostí. Všichni se tu ke
mně chovali s velikou vstřícností, což bylo velmi důležité, protože čas byl
neúprosný. Komedie tohoto typu se totiž herec sám nenaučí, všechny dialogy je
potřeba perfektně nazkoušet. Musím ocenit i spolupráci s režisérem Ivanem
Krejčím, víme o sobě sice již dvacet let, ale v jednom představení se
potkáváme poprvé.
Na tuto roli v Divadle na Fidlovačce budu velmi rád vzpomínat, je mi zde opravdu dobře," říká Igor Bareš.
"Abych se přiznal, nejraději mám tragikomedie, ale dobrá komedie má svůj půvab a její smích je očistný, neboť se smějeme tomu horšímu v nás. Labiche uměl psát krásné komedie. Miláček Célimare je jednou z nich, její strojek neomylně běží a nenechá hlavního hrdinu vydechnout. My sledujeme, jak se snaží utéct své minulosti a jeho úprk je hodně zábavný. Doufám, že divák se bude bavit, tak jako jsme se bavili my. Rád bych poděkoval speciálně Igoru Barešovi, že převzal roli Célimara v rozjeté komedii a zachránil nás, a ještě k tomu krásně," doplňuje s úsměvem režisér Ivan Krejčí.
Dramaturgie představení se ujal Tomáš Vůjtek: "Leckomu by mohlo připadat neaktuální inscenovat sto let starou frašku, ale bohužel naše doba se nijak nezměnila. Célimare se stal atraktivním ženichem díky své rentě, která okouzlila rodiče jeho okouzlující nevěsty. Ano, je to ubohé a právem se nám takováto přičinlivost příčí. A právem si z něj autoři naší frašky dělají legraci. Tahle peněžní morálka si o výsměch přímo koleduje. Také my se spokojeně smějeme, protože jsme přece jiní. Ano, úplně jiní. Nebo snad ne? Jiné jsou především možnosti, které naše doba okouzlujícím nevěstám nabízí. Rodiče už k dohodě o sňatku rozhodně nepotřebují. Jediné, co potřebují, je internetové připojení. Na internetu totiž existuje seznamka "pro krásné dívky a úspěšné gentlemany". Registraceje zdarma, užívání seznamky pro ženy také, pouze "úspěšní gentlemani" musí platit, což je ale jejich údělem. Seznamka vychází z předpokladu, že muž má ženu hýčkat a chránit, ale především ji musí finančně zabezpečit. Životní úroveň, na kterou se potencionální nevěsta chce vyšvihnout, je vždy vyčíslitelná, proto se při registraci rovnou uvádí, kolik korun (případně dolarů atd.) měsíčně by jí vyhovovalo. Potencionální ženich ("úspěšný gentleman") zase napíše, kolik korun (případně dolarů atd.) je schopen měsíčně nabídnout. K tomu se samozřejmě přidávají základní informace (věk, výška, váha, barva vlasů, barva očí), případně i fotky. Funguje to dokonale! Pokrok prostě zastavit nelze a nám vlastně nezbývá než závidět, v jak idylických časech si to "miláček" Célimare žil. Nicméně při zkoušení této komedie, jejímž autorem není nikdo menší než "král frašky", jsme se opravdu královsky bavili a věříme, že stejně se budou bavit i naši diváci."
A co říká okouzlující představitelka hlavní ženské
role herečka Barbora Mošnová? "Já se z role velmi raduji. Zkouším tento
typ komedie poprvé a je to báječná práce. Celé zkoušení si užívám, ať už jsou
to dny, kdy práce jde dobře, ale i dny, kdy trochu nejde. Spolupráce s Igorem
Barešem je pro mne velmi radostným a inspirativním zážitkem, protože je to
velký pan herec, a ještě k tomu bezvadný člověk a kolega. Člověk se od něj
hodně učí. Nemohu však opomenout ani své další kolegy, protože celé obsazení
tvoří skvělá parta lidí a herců, což se odráží na celé práci a diváci se rozhodně
mají na co těšit. Moje nejsilnější dojmy jsou však spojeny s panem
režisérem Ivanem Krejčím. Je mi obrovskou ctí a radostí, že jsem se právě s ním
a jeho kolegou dramaturgem Tomášem Vůjtkem mohla setkat. Poctivá práce a
atmosféra pod vedením Ivana je jedinečná a já za tuto příležitost z celého
srdce děkuji! Už teď je mým velikým přáním, aby to nebylo naposledy